Altbach, P. (ed.) (2003). The decline of the guru: The academic profession in the Third World. NY: Palgrave Macmillan.
Bernasconi, A. (2009). Gestión del cuerpo académico en las universidades chilenas: la institucionalización de la profesión académica en un contexto de mercado. Ponencia presentada al Seminario Internacional «El futuro de la Profesión Académica: desafíos para los países emergentes» Universidad Nacional de Tres de Febrero, Universidad Nacional de General Sarmiento Marzo 30,-Abril 1, 2009, Buenos Aires, Argentina.
Bernasconi, A. (2008a). La crisis del modelo latinoamericano de universidad. En Brunner, J. J. & Peña, C. (eds.). La Reforma de la Educación Superior: Aportes para el Debate. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.
Berríos, P. (2008). Carrera académica: análisis empírico de su estructura y organización en Chile. Calidad de la Educación, 29(diciembre), pp: 32-60.
Casarotti, E. (2010). Ponencia en el II Encuentro de Rectores auspiciado por UNIVERSIA y sostenido en Guadalajara, México, en 2010, accesible en http:/ /fpi.universiablogs.net/. Recuperado el 15 de septiembre de 2010.
Clark, B. R. (1998). Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Path- ways of Transformation. Oxford: International Association of Universities.
Commonwealth of Australia (2000). Putting Service First: Principies for Developing a Service Charter. Canberra, Australia.
Etzkowitz, H. (2003). Research groups as ‘quasi-firms’: the invention of the entrepreneurial university. Research Policy 29 (2), pp: 109-123.
Etzkowitz, H.; Webster, A.; Gebhardt, C. & Terra, B.R.C. (2000). The future of the university and the university of the future: evolution of ivory tower to entrepreneurial paradigm. Minerva 39 (3), pp: 299-325.
Fernández, E. (2008). Compromisos de desempeño, incentivos y evaluación del trabajo académico en Universidades chilenas. Calidad de la Educación, 28 (julio), pp: 72-89.
Galaz, J. F.; Padilla L. E.; Gil, M. & Sevilla, J. J. (2008). Los dilemas del profesorado en la educación superior mexicana. Calidad en la Educación, 28, Cubo), pp: 54-69.
Girard, B. (2009). The Google Way: How One Company Is Revolutionizing Management as We Know It. San Francisco: No Starch Press.
Golde, C., & Walker, G. (2006). Envisioning the future of doctoral education: Preparing stewards of the discipline - Carnegie essays on the doctórate. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Jencks, C. & Riesman, D. (1969). The Academic Revolution. Garden City, NY: Doubleday.
Keller, G. (1983). Academic strategy: The management revolution in American higher education. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Lolas, F. (2008). Sobre académicos, academia y universidad. Necesidad de una clarificación. Calidad en la Educación, 28 (julio), p:35.
Michaels, E.; Handfíeld-Jones, H. & Axelrod, B. (2001). The War for Talent. Boston: Harvard Business School Press.
Osborne, D. & Gaebler, T. (1992). Reinventing government: How the entrepreneurial spirit is transforming the public sector. Reading, MA: Addison- Wesley.
Peter K. Falconer, P. J. & Ross, K. (1999). Citizen’s Charters and Public Service Provision: Lessons from the UK Experience. International Review of Administrative Sciences, 65 (3), pp:339-351.
Quinn, R.E. (1988). Beyond rational management: Mastering the paradoxes and competing demands of high performance. San Francisco: Jossey-Bass.
Quinn, R.E.; Faerman, S. & Dixit, N. (1987). Some archetypes of managerial effectiveness and ineffectiveness. Working paper, Institute for Government and Policy Studies. State University of New York at Albany.
Quinn, R.E. & Rohrbaugh, (1981). A competing valúes approach to organizational effectiveness. Public Productivity Review, 4, June, pp: 12-14.
Ringo, T.; Schweyer, A.; DeMarco, M.; Jones, R & Lesser, E. (2008). Integrated talent management, Part III - Turning talent management into a competitive advantage: An industry view. IBM Institute for Business Valué & Human Capital Institute. Somers, NY: IBM Global Services.
Salmi, J. (2009), The Challenge of Establishing World-Class Universities. Washington, D.C.: The World Bank.
Schiavo, L. L. (2000). Quality Standards in the Public Sector: Differences Between Italy and the UK in the Citizen’s Charter initiative. Public Administration, pp:78, 679-698.
Schwartzman, S. (1993). Policies for higher education in LA: the context. Higher Education, 25: 1, (January). pp:9-20.
Shim, S., Lusch, R. F. & Goldsberry, E. (2002). Leadership style profiles of retail managers: personal, organizational and managerial characteristics. International Journal of Retail & Distribution Management, 30 (4), pp:186 - 201.
Slaughter, S., & Rhoades, G. (2004). Academic capitalism and the new economy: Markets, State, and higher education. Baltimore: Johns Hopkins University.