INTEC Jurnals - Open Access


Llamado a someter artículos [Call for papers]
Revista Ciencia y Educación Vol. 3, No. 1 y 2
Español / English

ISSN: 2613-8794 (Impresa). ISSN: 2613-8808 (En línea)
Web: https://revistas.intec.edu.do/








Ciencia y Educación convoca a todos los interesados y autores a remitir sus artículos científicos o colaboraciones para el Vol. 3 (No. 1 y 2 de 2019). Las colaboraciones pueden ser sometidas en español o inglés. Las mismas deben enviarse a la dirección electrónica de la revista https://cienciayeducacion@intec.edu.do

[Ciencia y Educación [Science and Education] invites all interested parties to submit their scientific articles or collaborations for Vol. 3 (No. 1, 2 y 3). They can be written in English or Spanish and be sent to the electronic address of the journal: https://cienciayeducacion@intec.edu.do]

Ciencia y Educación es una revista patrocinada por el INTEC con énfasis en la libre discusión de las ideas sobre la contribución de la Ciencia a la Educación, y de la Educación a la Ciencia, desde una perspectiva internacional, multidisciplinaria, interdisciplinaria o transdisciplinaria en vinculación con todos los niveles y modalidades educativos. Publica contribuciones conceptuales y empíricas que contribuyan al avance de la Ciencia y la Educación. Damos importancia al impacto posterior de lo que publicamos a lo interno de las instituciones educativas, incluyendo aquellas involucradas en la definición y ejecución de las políticas públicas. Ciencia y Educación es una revista dirigida a quienes desde la Academia, la práctica educativa, o instituciones regulatorias valoran la Educación, y promueven una educación innovadora, encarnada y comprometida con los mejores intereses de nuestros pueblos y la calidad de vida de todos sus ciudadanos.

[Ciencia y Educación is a journal sponsored by INTEC with emphasis on the free discussion of ideas on the contribution of Science to Education, and of Education to Science, from an international, multidisciplinary, interdisciplinary or transdisciplinary perspective in connection with all levels and educational modalities. It publishes conceptual and empirical contributions that contribute to the advancement of Science and Education. We insist on the subsequent impact of what we publish inside educational institutions, including those related to the definition and execution of public policies. Ciencia y Educación is a journal addressed to those from the Academy, educational practice, or regulatory institutions that value Education, and promote an innovative education, embodied and committed to the best interests of our people and the quality of life of all its citizens.]

Ciencia y Educación acepta artículos inéditos y originales de varios tipos que resaltan su compromiso con el avance del conocimiento, el mejoramiento de la educación. Recomendamos a los autores que los tres primeros tipos de textos que se describen a continuación, terminen con una o dos preguntas para ser discutidas en comunidades de aprendizaje/práctica a lo interno de las instituciones.

[Ciencia y Educación accepts unpublished and original articles of various types that highlight its commitment for the advancement of knowledge and the improvement of education. We recommend the authors of the first three types of texts that are enlisted below, to finish their articles with one or two questions to be discussed in learning / practice communities within the institutions.]

1. Ensayos educativos: se refiere a trabajos inspirados en una o varias disciplinas que analizan temas, situaciones o conceptos educativos con planteamientos novedosos, luego de evidenciar las controversias, las diferentes posiciones, o las diferentes aproximaciones. Se prefieren artículos que generen la discusión y que impulsen el pensamiento crítico, incluso la ruptura de paradigmas (No mayor de 20 páginas).

[1. Educational essays: refers to papers inspired by one or several disciplines that analyze topics, situations or educational concepts with new approaches, after evidencing the controversies, the different positions, or the different approaches. We prefer articles that generate discussion and that foster critical thinking, including the breaking of paradigms. (No more than 20 pages).]

2. Aportes de investigación: incluye informes de investigaciones sobre temas educativos o temas de que impacten la educación, que utilizando una metodología científica presenten resultados, conclusiones y recomendaciones que posteriormente puedan incidir en el desarrollo de mejores prácticas educativas. Se espera que las investigaciones estén descritas de tal forma que puedan ser replicadas en otros medios. (No mayor de 25 páginas).

[2. Research contributions: includes research reports on educational issues or issues impacting education, using a scientific methodology which present results, conclusions and recommendations that may later affect the development of better educational practices. It is expected that the investigations are described in such a way that they can be replicated in other settings. (No more than 25 pages).]

3. Aportes de innovación: consiste en informes sobre innovaciones educativas con resultados que pueden ser preliminares. Se prefieren artículos de conceptualización sólida de la innovación, de calidad en la aplicación, y con sólidas propuestas evaluativas del diseño (No mayor de 20 páginas).

[3. Contributions of innovation: consists of reports on educational innovations with even preliminary results. Articles with strong conceptualization of the innovation, quality of its application and a solid evaluative approach are preferred. (No more than 20 pages).]

4. Ecos educativos: Acepta artículos que reseñen y evalúen libros recientes, portales, marcos normativos de reciente aprobación, nuevas tecnologías educativas, recursos educativos nuevos, congresos u otro tipo de actividades profesionales (no mayor de 3 páginas).

[4. Educational Echoes: Accepts articles that review and evaluate recent books, portals, recently approved regulatory frameworks, new educational technologies, new educational resources, conferences or other types of professional activities. (No more than 3 pages).]

5. Autores educativos: Promueve la presentación de personajes claves de ayer, que desde dentro o desde fuera del quehacer educativo generaron ideas o prácticas innovadoras que contribuyeron a avanzar la educación. (No mayor de 5 páginas).

[5. Educational authors: Promotes the presentation of key characters from yesterday, that from within or from outside education generated ideas or innovative practices that helped to advance education. (No more than 5 pages)].

6. Respuesta de comunidades: Recoge una selección de las respuestas a las preguntas planteadas en los tres primeros tipos de artículos, las cuales requieren tres o cuatro co-autores que comparten la reflexión de su comunidad. (No mayor de 2 páginas).

[6. Community response: Collect a selection of answers to the questions posed in the first three types of articles, which require three or four co-authors who share the reflection of their community. (No more than 2 pages)].

7. Comentarios y Derecho a Réplica. La revista anima comentarios a artículos publicados en la revista. Esos comentarios son sujetos a revisión y a decisión editorial. En caso de que se acepten, el director informará al autor del artículo que se comenta quien puede someter una réplica, también sujeta a revisión y decisión editorial. El comentario no debe tener más de 1,200 palabras, y el de réplica no más de 600. La réplica puede aparecer en el mismo número o en un número posterior.

[7. Comments and Right to Reply. The magazine encourages comments on articles published in the journal. These comments are subject to review and editorial decision. In case of acceptance, the director will inform the author of the article that has been commented, who can submit a reply, also subject to review and editorial decision. The comment must not have more than 1,200 words, and the reply no more than 600. The reply may appear in the same number or in a later number.]

Después de completados todos los pasos de revisión y aceptación implementados por Ciencia y Educación, los autores podrán acceder a una versión final de su artículo antes de ser publicado en línea.

[After completing all the review and acceptance steps implemented by Ciencia y Educación, the authors will be able to access a final version of their article before it is published online.]

Ciencia y Educación fue lanzada en el mes de septiembre de 2017 como parte de un esfuerzo editorial de INTEC en celebración de sus 45 años y de los 42 años de Ciencia y Sociedad. Se publicará cuatrimestralmente en idioma español, con resúmenes en inglés. Aceptará artículos en inglés con resúmenes en español. Es una revista gratuita, con acceso abierto y no cobra a los autores por sometimiento de artículos ni por la publicación de sus textos. Ciencia y Educación se propone cumplir con los lineamientos internacionales que aseguren su futura indización en fuentes de referencia y bases de datos de indiscutible prestigio mundial.

[Ciencia y Educación was launched in September 2017 as part of an INTEC editorial effort to celebrate its 45th anniversary and 42 years of Ciencia y Sociedad. It will be published quarterly in Spanish, with summaries in English. It will accept articles in English with summaries in Spanish. It is a free journal, with open access and does not charge authors for submitting articles or for publication of their texts. Ciencia y Educación aims to comply with international guidelines that ensure its future indexation in reference sources and databases of unquestionable worldwide prestige.]

Directrices o instrucciones para los autores o autoras

Los autores deben tomar en cuenta el tipo de artículo que someten a consideración para fines de publicación. Los autores ceden expresamente el cobro por concepto de derechos patrimoniales y autorizan a la revista a difundir sus textos por medios impresos y digitales. Ciencia y Educación se encuentra bajo licencia de Creative Commons 4.0: Esta obra está bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-Sin ObraDerivada 4.0 Internacional. Para tales efectos, el autor deberá enviar una carta de autorización de publicación que contenga su firma. Se recomienda escanear el documento físico con su firma (de puño y letra) y hacer el envío de este archivo en formato pdf al momento de someter el artículo.

[Guidelines or instructions for the authors Authors must take into account the type of article they submit for consideration for publication purposes. The authors expressly cede the collection for patrimonial rights and authorize the journal to disseminate their texts through printed and digital media. Ciencia y Educación is under the Creative Commons 4.0 license: This work is licensed under the Creative Commons AttributionNonCommercial-NoDerivative 4.0 International. For such purposes, the author must send a letter of authorization for publication that contains his/her signature. It is recommended to scan the physical document with your signature (handwritten) and send this file in pdf format when submitting the article.]

Las características y el proceso de evaluación de los artículos depende del tipo de texto presentado a la revista, según la descripción y o enunciado más arriba. Los artículos requieren el título en español y en inglés, un resumen en español y en inglés, y cinco descriptores en español y en inglés. Se recomienda el uso del Tesauro de la UNESCO (http://skos.um.es/unescothes/?l=es) para la selección de los descriptores.

[The characteristics and the evaluation process of the articles depends on the type of text presented to the journal, according to the above presented description. The articles require the title in Spanish and English, a summary in Spanish and English, and five descriptors in Spanish and English. The use of the UNESCO Thesaurus ( http://skos.um.esunescothes/?l=es) is recommended for the selection of the descriptors.]

Las citaciones y las referencias de la revista deben elaborarse de acuerdo con las normas de citación de la American Psychological Association APA (6ta. Ed.) (APA, sexta edición en inglés, tercera en español).

[Citations and references of the journal should be in accordance with the citation standards of the American Psychological Association APA (6th Ed.) (APA, sixth edition in English, third in Spanish)].

Los autores deben tomar en cuenta:

Los textos enviados serán sometidos a un proceso editorial de varias fases, según se explica a continuación:

[The texts sent will be submitted to an editorial process with several phases, as explained below:

1) The director will make a preliminary assessment of each text received electronically to determine if it is appropriate to submit it to the peer review process. The article that shows deficiencies in the preliminary stage (title, summary, references) does not pass to the next evaluation stage, but the author has the possibility of improving it and resubmitting it once the corrections have been made and must notify in writing that he has made the improvements.]

2) Los textos correspondientes a los artículos de los primeros tres tipos enunciados y que sean aceptados para revisión (review) serán sometidos al examen de dos revisores externos. Este proceso se hace a doble ciega. Una vez revisados los artículos estos serán devueltos al autor con una de las siguientes etiquetas: a) publicable sin modificaciones; b) publicable con modificaciones solicitadas por los revisores; c) rechazado.

El autor(a) contará con doce días hábiles, luego de recibir la retroalimentación de su artículo, para incorporar las modificaciones y evaluar sugerencias y recomendaciones de los revisores.

[2) The texts corresponding to the articles of the first three types listed above and that are accepted for revision will be submitted to the examination of two external reviewers. This process is double-blind. Once the articles have been reviewed, they will be returned to the author with one of the following labels: a) publishable without modifications; b) publishable with modifications requested by the reviewers; c) rejected.

The author will have 12 working days, after receiving the feedback of his article, to incorporate the modifications and evaluate suggestions and recommendations of the reviewers.]

Para acelerar el proceso de aceptación de un artículo recomendamos tomar en cuenta la siguiente lista de chequeo

To accelerate the process of acceptance of an article we recommend taking into account the following checklist